Waarom veel Facebook ‘likes’ op je pagina verzamelen ongunstig is

Heb jij een Facebook pagina voor je bedrijf?

En als iemand je vraagt hoeveel ‘likes’ je daarmee verzameld hebt, wat voor reacties krijg je dan na jouw antwoord?

“Echt? Wow!”

Of “Oooooooh, dat valt nog een beetje tegen…”

Het verzamelen van zoveel mogelijk likes lijkt soms het enige doel voor veel ondernemers als het gaat om Facebook marketing. Hoe meer likes je hebt, hoe beter het is. Want met veel likes kun je veel mensen bereiken als je een bericht plaatst op je Facebook pagina.

Althans… dat is wat de meeste mensen denken.

Denk jij dat ook?

Lees in dat geval snel verder, want ik vrees dat ik je droom ruw ga verstoren…

Droom

Likes verzamelen
Ik weet dat ook Facebook zelf je eigenlijk steeds opnieuw aanmoedigt om meer likes te verzamelen, bijvoorbeeld door extra functionaliteit pas beschikbaar te stellen als je volgende mijlpaal aan likes hebt bereikt. Als je je statistieken wilt kunnen bekijken moet je minimaal 30 likes hebben en om je paginanaam vast te kunnen leggen in een URL was pas mogelijk met 25 likes. (Overigens is dat tegenwoordig niet meer nodig en kun je het per direct regelen).

Het gevolg is dat de drang om likes te verzamelen steeds groter wordt en dat uiteindelijk als doel wordt beschouwd. Iedereen in de directe en indirecte omgeving wordt gevraagd om toch maar alsjeblieft zijn/haar pagina ‘leuk te vinden’ en de Facebook ‘Like en Win-acties’ zijn dan ook niet van de lucht.

Om nog maar niet te spreken over het kopen van ‘vind-ik-leuks’!

winlikefacebook

Maar heb je ook echt wel wat aan al die likes?

Bereik versus interesse
Denk je dat al die mensen echt geinteresseerd zijn in jouw bedrijf, je producten en/of diensten?

Of dat ze dat zullen worden als ze regelmatig jouw status updates voorbij zien komen?
Helaas, de praktijk is vaak anders.

Wist je dat veel mensen de berichten van een pagina die ze alleen ‘uit beleefdheid’ hebben geliked of om iets te winnen nooit meer willen zien? Ze klikken dus nooit op een bericht, reageren niet en vinden een foto of statusupdate van jouw pagina nooit leuk. Soms geven ze zelfs aan geen meldingen meer te willen ontvangen, waardoor ze helemaal in de ‘negeer-modus’ gaan.

Op zich nog niet zoveel aan de hand zou je zeggen. Gewoon een aantal mensen minder die je berichten zien, uiteindelijk houd je er genoeg over.

En hier moet ik je echt even wakker schudden: van alle mensen die ooit op ‘vind ik leuk’ hebben geklikt op jouw pagina, krijgt maar een heel klein gedeelte jouw berichten ook daadwerkelijk te zien. Het is niet zo dat jouw status updates standaard bij iedereen in de tijdlijn wordt getoond.

Bereik van 1-2%
Sterker nog, het percentage mensen wat jouw berichten ziet is op dit moment ongeveer 2-6% en in veel gevallen zelfs maar 1-2%.

Ben je al van je stoel gevallen?

Het nieuws wordt alleen maar slechter: hoe meer ongeïnteresseerde likes je hebt, hoe lager dat percentage wordt. De enige manier om het ‘bereik’ enigszins te verhogen is door te zorgen voor veel interactie op je berichten.

Of je moet natuurlijk gaan betalen voor het ‘boosten’ van je berichten. Want dat is uiteraard waar het Facebook om te doen is. Advertenties verkopen en geld verdienen.

Waarschijnlijk ging je ervan uit dat je met Facebook iedereen die ooit je pagina heeft geliked kon bereiken met elk bericht wat je erop zet. Net alsof je een mail stuurt.

Helaas krijgen van elke 100 ‘vind-ik-leuks’ maar ongeveer 1 á 2 personen je bericht daadwerkelijk te zien. Soms een beetje meer en soms een beetje minder. O.a. afhankelijk dus of men op je bericht reageert.

Het bereik per bericht kan overigen wel groter zijn dan die 1-2% als iemand met een groot netwerk je bericht heeft geliked, gedeeld of erop heeft gereageerd. Je bericht is dan immers ook gedeeltelijk in zijn/haar netwerk te zien.

Hoe verhoog je je bereik op Facebook?
Wil je weten hoe je meer mensen bereikt op Facebook? En hoe je ervoor zorgt dat je interactie krijgt met je volgers en daardoor meer interesse voor je producten en diensten?

Kom dan naar 1 van de gratis trainingen (voorlopig laatste kans op 4 september) of abonneer je op de nieuwsbrief. Binnenkort vertel ik je meer over hoe je ook op Facebook succesvol kunt zijn met Social Media Marketing.

Interessant?

Vond je dit artikel interessant en wil je niets missen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief. Je ontvangt dan naast tips over Meer RESULTAAT met Social Media Marketing als bonus het ebook “De 10 geheimen van succesvolle ondernemers

Gratis Seminar Social Media Marketing Strategie

Wil je in 1 keer alles weten over het opzetten van een Succesvolle Social Media Marketing Strategie? Kom dan naar 1 van de gratis seminars (offline of online als webinar)

Thanks for rating this! Now tell the world how you feel - .
How does this post make you feel?
  • Excited
  • Fascinated
  • Amused
  • Bored
  • Sad
  • Angry

Comments

  1. Hoi,

    Ik heb de cursus van Jannetta gevolgd en ja ik ben er veel wijzer van geworden 😉
    Ik ben het eens dat het niet om de kwantiteit gaat, maar om de kwaliteit.

Speak Your Mind

*