Stap 5 van 5: Succesvol met Social Media Marketing; en nu actie!

In deze serie van 5 help ik je om (meer) succes met Social Media Marketing te krijgen.

In stap 1 vroeg ik je waarom je eigenlijk iets wil doen met Social Media.
In stap 2 heb je nagedacht welke doelen je wil bereiken met Social Media Marketing.
In stap 3 gaf ik je tips hoe je de gestelde doelen kunt bereiken met o.a. de juiste tools en een goede basis.
In stap 4 keken we naar de voorbereiding, planning en de tijdsbesteding.

Daarmee is de basis gelegd,  dus is het nu tijd voor actie!

Als het goed is heb je nu een aantal accounts, die op de juiste manier zijn aangemaakt en ingevuld.

Daarnaast heb je een lijst van onderwerpen, waar je berichten over kunt / wilt schrijven en heb je een planning gemaakt wanneer je welk type bericht wilt plaatsen.

Plaats berichten op Linkedin, Facebook en Twitter

Laten we zeggen dat je een persoonlijk account hebt gemaakt op Linkedin, Facebook en Twitter. Naast je gewone website of blog.
Dan is de eerste actie dat je het bericht gaat plaatsen op de profielen die daarvoor in aanmerking komen.

Probeer er daarbij rekening mee te houden dat elk platform wel z’n eigen ‘tone of voice‘ heeft.

Dus Linkedin is echt voor de zakelijke contacten en heeft een wat zakelijke manier van communiceren.

Op Facebook zijn de meeste mensen in een wat meer ‘privé-modus’ dus verwacht men ook informele communicatie. Mag best met humor als dat kan.

Twitter blijft wat dat betreft een beetje een vreemde eend in de bijt. Op Facebook en Linkedin moet men in principe met jou verbonden zijn, willen mensen je berichten kunnen lezen. Op Twitter kan men echter altijd op je profiel zien wat je geschreven hebt. Daarnaast ben je daar gebonden aan het maximum van 140 karakters. Daardoor word je wel meteen gedwongen om kort en krachtig te communiceren. Gewoon direct tot de kern te komen. Qua tone of voice hangt het een beetje tussen Linkedin en Facebook in. Hoeft niet heel formeel, humor en creativiteit passen ook daar heel goed, maar het is net iets serieuzer dan de meeste berichten op Facebook.

Tip: mensen houden meer van plaatjes kijken dan lezen. Plaats dus regelmatig foto’s of video’s bij een bericht.

Moeilijk om in te schatten?

Als je moeite hebt om de juiste tone of voice per sociaal netwerk te vinden, besteed dan elke dag even 5 minuten om de statusupdates van anderen op Linkedin en Facebook te lezen, net als de tweets (twitterberichten) van anderen. Kijk daarbij wel even naar andere branches dan je eigen vakgenoten, daar leer je namelijk het meeste van.

Connect met anderen

Volg je nog niet genoeg personen / accounts en/of wil je het aantal volgers/vrienden/connecties verhogen? Maak er dan meteen een gewoonte van om dagelijks minimaal 5 twitteraccounts toe te voegen en probeer met 1-2 personen te connecten op Facebook en Linkedin. Uiteraard stuur je iedereen daarbij een (kort) persoonlijk berichtje, waarom je met die persoon wilt connecten (Linkedin) of reageer je op een bericht wat ze recent hebben geplaatst. Ga in geen geval grote groepen mensen in één keer volgen, dit valt op een negatieve manier op en dat is wel het laatste wat je wilt!

Reageer op anderen

Nu je toch naar de berichten van anderen kijkt, maak er dan meteen gewoonte van om iedere keer even kort te reageren op een aantal berichten. Een vraag beantwoorden, een compliment geven, je mening over een opmerking of stelling, een bericht herhalen door te delen (Facebook en Linkedin) of te ReTweeten (Twitter), een bericht “Leuk vinden” (Facebook) of “Interessant” (Linkedin) en zo de relatie met een aantal mensen ook digitaal te versterken c.q. op te bouwen.

Houd vol

Wil je echt succes hebben zul je een lange adem moeten hebben. Een paar dagen/weken wat berichten plaatsen en daarna opgeven omdat het niet meteen het gewenste resultaat heeft komt helaas vaak voor. Besef je van tevoren dat je geduld moet hebben en echt moeite moet doen om online relaties te maken en te onderhouden, aan je reputatie te werken, beter gevonden te worden, etc.

Ik vergelijk het ook wel eens met naar een heel andere regio verhuizen. Daar kun je ook niet meteen je weg vinden zoals in de plaats waar je jarenlang woonde en/of werkte. Daar kende je alle restaurantjes en kroegen, wist je de sluiproutes te vinden, had je veel sociale contacten en wist je wie je midden in de nacht uit zijn bed kon bellen als je je sleutel vergeten was.

Kom je plotseling in een andere plaats moet je daar echt helemaal opnieuw je plek vinden, nieuwe mensen leren kennen, aan andere gewoontes wennen en in sommige gevallen zelfs een andere taal of dialect leren om er helemaal bij te horen.

Op internet werkt het eigenlijk net zo. Ook daar moet je investeren in het opbouwen van nieuwe relaties en sociale contacten, wennen aan andere gewoontes en ‘dialect’ leren spreken. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld alle termen op Twitter, zoals DM (Direct Message, privé bericht wat niet door anderen gelezen kan worden), Tweet (Twitterbericht), Hashtag # (Codering  om berichten te groeperen en waar je ook op kunt zoeken), Mention @ (twitterbericht gericht aan een twitteraccount, bijvoorbeeld jouw account), etc. etc. Twitter heeft wat dat betreft echt een ‘eigen taal’, waar je misschien even aan moet wennen.

socialmedia_experimentExperimenteer en leer

Als je een paar weken elke dag wat hebt gepost, berichten van anderen hebt gelezen en dagelijks hebt gereageerd op anderen, is het tijd om de eerste voortgang te bekijken. Welke berichten van jou zijn gedeeld door anderen of heb je reacties op gekregen? Is het aantal volgers / connecties toegenomen? Wat werkt wel en wat werkt niet of minder?

Leer van je ervaringen. Probeer eens wat anders. Wees ook niet al te bang om iets te proberen. Maar let op hoe anderen reageren op jouw berichten en reacties en leer daarvan.

 

Bezoekers naar je website

Je hebt ongetwijfeld regelmatig nieuwe informatie op je website staan. Interessante ontwikkelingen in je markt, belangrijke uitbreidingen, personeelswijzigingen of samenwerkingen die je aangaat. Dat plaats je hoogstwaarschijnlijk op je website onder het kopje ‘Nieuws’ of ‘Actueel’. En juist deze berichten lenen zich heel goed om ook te delen op de verschillende sociale netwerken. Probeer het bijbehorende bericht nog een beetje aan te passen aan de ‘tone of voice’ van Linkedin, Facebook en Twitter, maar vergeet bovenal niet de link naar het hele bericht op je website te plaatsen. Dit is een uitgelezen manier om extra bezoekers naar je website te krijgen.

Tip: gebruik eventueel de gratis tool Bit.ly om de URL van het bericht te verkleinen. Dat is vooral handig voor Twitter.

Toe aan de volgende stap?

Ben je al langer bezig? Heb je je weg helemaal gevonden en is online netwerken intussen helemaal ‘jouw ding’?  Krijg je veel positieve reacties en aanbevelingen en zijn bovenstaande voorbeelden voor jou gesneden koek? Dan is het tijd voor de volgende stap.

Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van je eigen blog (als het kan gekoppeld aan je eigen website), waar je je kennis deelt en op die manier ‘fans’ maakt en aan je naamsbekendheid en/of expertstatus kunt werken.

youtube logo Stap 5 van 5: Succesvol met Social Media Marketing; en nu actie!

Of maak een YouTube account aan en experimenteer met online video. Maak video’s van je vakgebied, van je klanten (wat zij over jou zeggen of wat zij met jouw producten/diensten hebben bereikt), geef demonstraties of impressies van je product/dienst, etc. Je kunt zelf vast nog veel meer voorbeelden bedenken! En met alle smartphones of tablets van tegenwoordig kun je zelf al heel goede video’s maken zonder professionals te hoeven inhuren.

Tip: Ook hierbij loont het de moeite om even wat video’s van anderen te bekijken ter inspiratie.

Uiteraard is deze serie van 5 stappen niet volledig. Maar als je hier bent aangekomen heb je wel een goede basis en ben je al een heel eind op weg.

Wil je meer leren?

Kom dan naar het gratis seminar Social Media Marketing op dinsdag 11 juni waar ik je laat zien hoe je met succes Social Media kunt inzetten. Interesse? Schrijf je dan snel in, want er zijn nu nog maar een paar plekken beschikbaar, ondanks het feit dat we vorige week een grotere zaal hebben gereserveerd vanwege de vele inschrijvingen.

Thanks for rating this! Now tell the world how you feel - .
How does this post make you feel?
  • Excited
  • Fascinated
  • Amused
  • Bored
  • Sad
  • Angry

Speak Your Mind

*