In deze serie van 5 help ik je om (meer) succes met Social Media Marketing te krijgen.
In stap 1 vroeg ik je waarom je eigenlijk iets wil doen met Social Media
In stap 2 heb je nagedacht welke doelen je wil bereiken met Social Media Marketing.
In stap 3 gaf ik je tips hoe je de gestelde doelen kunt bereiken met o.a. de juiste tools en een goede basis
Vandaag kijken we naar de voorbereiding, planning en de tijdsbesteding.
Social Media in 30 minuten per dag?
“Social Media kost echt veel te veel tijd!” of “Daar heb ik echt geen tijd voor!”
Als ik een euro had gekregen voor iedere keer dat ik dit te horen kreeg tijdens trainingen of presentaties was ik nu rijk geweest…
Blijkbaar denken veel mensen dat het nodig is om de hele dag achter je scherm te zitten om twitterberichten te schrijven, te reageren, alle Facebook berichten te lezen, etc. Ja, als je wilt kun je de hele dag bezig zijn, maar om succes te hebben is dat echt niet nodig.
Aan de andere kant, je moet wel bereid zijn om er structureel tijd in te steken. Marketing is een essentieel onderdeel voor elke ondernemer. Groot of klein. En dat betekent dat je het als een prioriteit moet zien en er letterlijk tijd voor vrijmaken. Je kunt niet volstaan met er 1x in de maand ‘even naar te kijken‘ en het vervolgens weer wekenlang te laten liggen.
Nu zijn dit dus wel 2 uitersten: van de hele dag achter je scherm zitten naar 1x in de maand een uurtje. Dus waar moet je wèl rekening mee houden?
Als de basis is gelegd en je goed ingevulde profielen hebt, weet wat voor berichten je ongeveer wilt maken en daar enige ervaring mee hebt opgedaan, kun je volstaan met een halfuur per dag. Met 30 minuten, al dan niet verdeeld over 2 x 15 minuten, kun je echt al heel veel doen.
Afhankelijk van welke tools je gaat inzetten is dat genoeg om je netwerk te vergroten, te laten zien wie je bent en wat je doet c.q. waar je goed in bent, relaties op en uit te bouwen, informatie te delen en leads te verzamelen.
Stromen dan meteen de nieuwe klanten in grote getale binnen? Nee, dat ook niet maar het begin is er en van daaruit kun je als je wilt altijd meer gaan doen. Uiteindelijk telt ook hier, dat hoe meer tijd je er in steekt, hoe meer succes je hebt, maar dan hoef je echt niet te denken aan vele uren per dag.
Die 30 minuten zijn volgens mij wel te overzien, toch?
Planning en voorbereiding
Voordat we echt daadwerkelijk aan de slag gaan, is het belangrijk om na te denken over hoe je ervoor kunt zorgen, dat je ook echt vol kunt houden en je marketingactiviteiten niet een stille dood sterven na een paar weken.
Heel simpel betekent het dat je een aantal zaken gaat plannen en voorbereiden:
– Maak tijd in je agenda vrij.
Blok bijvoorbeeld elke dag een half uur weg, of 2 x een kwartier. Dan kunnen daar geen andere afspraken voor in de plaats komen en weet je zeker dat je voldoende tijd hebt om aan je Social Media Marketing kunt werken. Zoals ik al eerder zei, is marketing een belangrijk onderdeel van je onderneming en dit zou 1 van je grootste prioriteiten moeten zijn. Beschouw die afspraken met jezelf voor 30 minuten per dag dan ook als een afspraak met de belangrijkste klant die je hebt!
– Maak een lijst van onderwerpen waar je berichten over kunnen gaan.
Vraag je daarbij eerst af wat jouw doelgroep wil lezen, wat hun interesse is. Welke vragen zij hebben, met welke ‘problemen’ zij worstelen. En uiteraard op wat voor manier jouw product / dienst uiteindelijk hun ‘probleem’ zou kunnen oplossen.
Denk aan je expertise of specialiteit. Vertel iets over de producten of diensten die je levert. Of de plaats/regio waar je actief bent. Schrijf waaróm je bepaalde zakelijke keuzes hebt gemaakt. Geef mensen eens een ‘sneak preview’ van iets waar je mee bezig bent, of laat een kijkje achter de schermen zien van je werkzaamheden, je bedrijf of collega’s. Wissel heel informatieve en serieuze berichten eens af met luchtere, informele onderwerpen. Deel informatie van anderen die over jouw branche schrijven of actueel nieuws.
– Maak een lijst van websites voor inspiratie
Het overkomt iedereen: het is weer tijd om iets te schrijven of een bericht te posten en je zit zonder inspiratie. Wat moet ik vandaag vermelden? Alle creativiteit is op dat moment verdwenen, dat zul je altijd zien.
De oplossing is een lijst van websites, die je zelf regelmatig bezoekt voor bovenstaande onderwerpen. Of waar je wel eens iets van doorgestuurd hebt gekregen van iemand anders. Misschien over gelezen hebt in een vakblad of nieuwsbrief. Vanaf nu denk je iedere keer als je een leuk of interessant artikel tegenkomt aan je lijstje. Schrijf de website op (nog beter, maak een digitaal lijstje in bijv. de bladwijzers van je browser)
Zit je dan weer een keer zonder inspiratie, heb je altijd een paar websites waar je interessante artikelen kunt vinden om te delen.
– Gebruik Google Alerts
Misschien gebruik je Google Alerts (Google Meldingen) al om op de hoogte gehouden te worden als er ergens op internet iets wordt geschreven over jou of je bedrijfsnaam. Nog niet? Meteen regelen in dat geval!
Waar je Google Alerts ook voor kunt gebruiken is om via email updates te krijgen van de meest recente artikelen over een bepaald onderwerp. Bekijk de lijst van onderwerpen, waar je over wilt schrijven nog eens kritisch en denk na over de zoekwoorden die je zou kunnen gebruiken als je je op Google gaat oriënteren op dat onderwerp. De zoekopdracht die je dan gebruikt kun je vervolgens in Google Alerts instellen. Elke keer dat er dan een nieuw artikel ergens wordt gepubliceerd wat voldoet aan die zoekopdracht krijg je automatisch in je mail! En jij doet op die manier vast weer inspiratie en ideeën op voor je volgende berichten. Is het een interessante website? Voeg deze dan direct toe aan je lijstje!
Hoeveel tijd besteed jij eigenlijk aan Social Media Marketing? Laat het me weten via een reactie hieronder.

- Excited
- Fascinated
- Amused
- Bored
- Sad
- Angry
Speak Your Mind